Fiskalizacija – najnovije vesti (februar 2022.)

Novi zakon o fiskalizaciji je zvanično počeo da se primenjuje od 1.1.2022. godine. Kakvo je stanje krajem februara 2022. godine, šta je činiti ovog trenutka i šta može da se očekuje u sledećim danima ?

Do sada je većina obveznika prijavila prostore u kojima će postaviti fiskalne uređaje i dobila pomoć. Pojavili su se uređaji, prošla je kineska nova godina te se početkom marta očekuju i isporuka većih količina termalnih štampača. Ovo bi trebalo da stabilizuje tržište do polovine marta, te se polako približava optimalno vreme za sledeći korak u eFiskalizaciji.

Osnovni opis funkcionisanja, kao i informacije ko po novom mora da ima fiskalni uredjaj, kao i zakonskim rokovima možete naći u našem prethodnom tekstu Šta donosi nova fiskalizacija 2022. godine? | ABIT 034

Ako ste do sada prijavili prostor to znači da Vam od četiri tačke iz našeg prethodnog teksta ostaju još dve:

  • kupovina uredjaja i potrebne opreme;
  • postavljanje, podešavanje, obuka i testiranje – krajnji rok 30.04.2022. godine.

Korak 3. – odabir i kupovina uredjaja

EFU može se dobiti izveden u različitim oblicima. Najčešće se sastoji od dve komponente (ESIR + LPFR) i može biti softverski, hardverski ili kombinovan.

Elementi novog fiskalnog uredjaja se mogu slobodno kombinovati bez obzira na proizvodjača. Svi elementi moraju biti odobreni od Poreske uprave.

Spisak odobrenih elemenata (ESIR-a i LPFR-a) možete naći ovde:

Spisak odobrenih elemenata

Hardversko rešenje

Čisto hardversko rešenje je obliku klasične kase. ESIR, LPFR i štampač se nalaze u okviru jednog uređaja. Ono odgovara zanatlijama kao i objektima sa manjim brojem računa.

Ova rešenja su ograničena isključivo na ono što je proizvodjač predvideo i ne mogu se proširivati. U slučaju otkaza bilo koje komponente, menja se ceo uredjaj. Mogućnosti povezivanja na poslovni program (knjigovodstvo, ERP, povezivanje sa knjigovodjom) su vrlo ograničene. Pojedini proizvodjači ograničavaju svoje uredjaje na isključivo korišćenje njihovog Interneta koji se posebno plaća.

Softversko rešenje

Softversko rešenje podrazumeva ESIR program koji se povezuje sa LFPR-om. ESIR je računarski program koji služi za prodaju artikala i usluga. Ovakve programe ste sigurno vidjali u kafićima, supermarketima itd. On daje neuporedivo veće mogućnosti od klasične kase, prodaju skeniranjem bar koda, korišćenjem touch screen monitora, tastera na tastaturi ili jednostavnim pretraživanjem spiska artikala.

Da bi mogao da radi, povezuje se sa LPFR-om. LFPR služi da omogući izdavanje računa i u slučajevima kada nema Internet veze sa Poreskom upravom. U starom sistemu bi najviše odgovarao na.pr. fiskalnom printeru, ali mnogo boljem. LFPR može biti takodje u obliku programa ili hardverskog uredjaja.

ABIT 034 je proizvodjač sertifikovanog ESIR softvera Fiskalna kasa. Program je namenjen za korišćenje u maloprodajama, restoranima, kafićima, i ostalim ugostiteljskim, uslužnim i zanatskim objektima.

Softverski ESIR Fiskalna kasa se može koristiti samostalno ili u okviru računarskog poslovnog programa BandD for Professionals BRAND™ koji pokriva sve potrebe poslovanja svih vrsta i veličina preduzeća i preduzetnika. Program koriste sve delatnosti – prodajne (veleprodaja, maloprodaja, komisiona prodaja…), proizvodne ili uslužne.

U okviru prodajnog objekta mora postojati minimalno jedan LFPR, a na njega se može povezati više ESIR-a. Štampanje fiskalnih računa za kupca se vrši na bilo kom štampaču. Ono što je dodatna prednost ovakvog rešenja je što se baza artikala i usluga ne mora učitavati ponaosob na svakom prodajnom mestu, ESIR programi se mogu povezati medju sobom i sa poslovnim programom (ERP, knjigovodstvo…) . U ovom slučaju se svi podaci (lager, promet, nivelacije,…) automatski ažuriraju, a baze artikala sa cenama automatski dobijaju na svim povezanim ESIR-ima.

Softversko rešenje mora na nečemu da radi ?

Naravno. Softver se instalira na PC računaru sa običnim čitačem kartica i štampačem isečaka ili bilo kojim drugim štampačem. Da li je ovaj računar u obliku stonog, desktop, laptop računara ili u all-in-one obliku manje je bitno. Na računar mogu povezati bar kod skener, ekran osetljiv na dodir ili drugi ulazni uredjaji. Mogu se iskoristiti i uredjaji korišćeni za prethodnu fiskalizaciju.

Dodatna prednost ovakvog softverskog uredjaja se pokazuje u slučaju kvarova. Ako se pokvari neki deo sistema (tastatura, bar kod skener, štampač, računar…) menja se samo pokvareni deo. To uveliko smanjuje troškove eksploatacije i omogućava brzo ponovno puštanje u rad, za razliku od čisto hardverskih uredjaja koji se kompletni šalju na servis sa koga se mogu vratiti i izbrisane memorije…

Ovakva rešenja su najmodernija, najfleksibilnija i najraširenija u svetu, baš zbog svojih dobrih strana.

Kombinovana rešenja

Podrazumevaju povezivanje softverskih ESIR-a sa hardverskim LFPR uredjajima sa ugradjenim štampačem i čitačem bezbednosnog elementa. Ovo je varijanta koja je najsličnija povezivanju računara sa starim fiskalnim štampačem ili kasom. I ovo rešenje je bolje od starog jer omogućava sve ono što omogućavaju i čisto softverska rešenja, a primenu mogu imati najpre u slučaju da se želi prodaja na jednom mestu, ali uz prednosti koje pruža računar.

Preporučujemo da se prijavite na sajtove Poreske uprave ePorezi i pratite zvaničan sajt Ministarstva finansija u vezi nove fiskalizacije.

Koliko koštaju novi fiskalni uredjaji ?

Cena zavisi od primenjenog rešenja i broja instaliranih ESIR i L-FPR komponenti. Ipak, uz jednokratnu pomoć i mogućnost plaćanja na mesečnom nivou, sume ne bi trebalo bitno da opterete svakodnevno poslovanje.

Treba imati na umu da uzimate rešenje koje treba koristiti svakoga dana. Ono će biti deo svakodnevnog poslovanja, te ga može unaprediti ili konstantno otežavati. Zato je bitno odabrati rešenje koje optimalno zadovoljava potrebe poslovanja sada i u bližoj budućnosti. Odabir po isključivom kriterijumu cene, bilo da je najniža ili najviša, obično se ispostavi kao pogrešan.

Ako ste u dilemi preporučujemo tekst Kako odabrati poslovni program jer se kriterijumi za odabir EFU u mnogome poklapaju.

Da bi ste pravovremeno bili obavešteni o bitnim novostima vezanim za poslovanje koje objavljujemo na našem blogu, lajkujte našu stranicu na Facebook-u: https://www.facebook.com/ProgramiZaKinjigovodstvo

NASTAVIĆE SE…

Pročitajte još: Kako se registrovati kao preduzetnik – postupak

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *